شناسهٔ خبر: 38589 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد:

تشریح دومین گزارش شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز/ آشکارسازی ۹۹۶ نقطه پر تصادف با اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی در سال ۹۵/ تعیین ۵۰۰ نقطه جدید در برنامه سال ۹۶ سازمان

اکبری مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه ۹۹۶ نقطه پرتصادف با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۵ آشکارسازی شد گفت: ۲۰۰ نقطه نیمه‌کاره از قبل وجود دارد و ۵۰۰ نقطه جديد از فهرست ۱۵۸۵ نقطه برای اصلاح در برنامه امسال قرار خواهد گرفت به‌طوری‌که پس از اتمام بررسی توسط مهندسان مشاور، پروژه‌ها به‌سرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جلسه ۸۵ کمیسیون ایمنی راه‌ها به تشریح گزارش این سازمان در قبال اجراي دستورالعمل شناسایی و اولويت بندي و رفع نقاط پرتصادف پرداخت و گفت: اين موضوع تاكنون طی ۴ جلسه در كميته ذي‌ربط در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز ارائه گردید و به جهت اقدامات قابل توجهي كه در اين راستا انجام شده است، مورد تقدیر و تشکر واقع شد.

وی افزود: در گزارش اول که اواسط سال قبل در كميسيون ايمني راه‌ها ارائه شد، اعلام گردید که ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف در سطح جاده‌های کشور شناسایی و اولویت‌بندی شده است و استان‌های فارس و خوزستان از نظر تعداد نقاط پرتصادف در بالاترین رتبه قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری بیان داشت: پس از مشخص شدن پراکندگی‌ و موقعیت نقاط پرتصادف بر روی نقشه راه‌ها و تهیه بانک اطلاعاتی،فهرست تمام این نقاط از سوي دبير كميسيون ايمني راه‌ها به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

اکبری در ادامه گفت: در گام بعدی باید در مدت یک ماه، علائم آشکارسازی در كليه اين نقاط نصب و در مدت ۶ ماه،تهيه طرح ایمن‌سازی جهت مطالعه به مهندس مشاور واگذار ‌شود. همچنین ظرف یک ماه باید نسبت به بازدید ایمنی و کنترل و تأمین  الزامات ایمنی راه  در آن نقاط اقدامات لازم انجام می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی پروژه نیمه‌کاره و در دست اقدام در راه‌های کشور موجود است که آن‌ها نیز تحت عنوان نقاط پرحادثه در سنوات قبل شناسايي و مشخص شده‌اند که شامل احداث راه، پل، تونل و تقاطع هم‌سطح و غیر هم‌سطح نیز هستند.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری با بیان اینکه «در سال گذشته حدود ۶۰۰ عنوان پروژه شامل احداث تقاطع هم‌سطح و غیر هم‌سطح و ایمن‌سازی راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز وجود داشت» گفت: پس از تهیه فهرست نهایی نقاط پرتصادف، به‌سرعت سه سؤال از استان‌ها پرسیده شد که عبارت‌اند اند از؛ چه تعداد از نقاط پرتصادف در سال‌های گذشته آشکارسازی شده است؟ چه تعداد از نقاط پرتصادف جديد جزو ۶۰۰ پروژه موجود هستند که با تكميل پروژه، برطرف می‌شود؟ و چه تعداد جزو باند دوم‌هاي در حال ساخت هستند؟ زیرا تعداد زیادی باند دوم توسط شرکت ساخت و توسعه و استان‌ها در حال اجرا هستند که گمان می‌کردیم با تکمیل آن مشکل تعدادي از نقاط پرتصادف رفع می‌‌شود.

اکبری با اشاره به پاسخ استان‌ها به این سه سؤال اعلام کرد: از ۱۵۸۵ نقطه، ۵۸۳ نقطه قبلاً آشکارسازی و ۹۹۶ نقطه باقی‌مانده بود، همچنین ۱۶۲ نقطه جزو پروژه ­های در حال اجرا است و ۲۲۴ پروژه در مسیرهای باند دوم در حال احداث قرار دارد که توسط بخش‌های مختلف وزارتخانه در حال پیگيری است.

وی تصریح کرد: با یک جمع و تفریق ساده مشخص می‌شود که کارهای انجام‌شده در وزارتخانه در راستای رفع نقاط پرحادثه است.

اکبری با اشاره به اعتبار لازم برای شروع آشکارسازی نقاط پر تصادف بیان داشت: ۱۲ میلیارد تومان برای آشكارسازی ۹۹۶ نقطه از منابع سازمان تأمین گردید و در قالب جدول به استان‌ها ابلاغ شد که رقم تخصیصی بر مبنای توزیع ۱۵۸۵ نقطه بوده است.

این مقام مسئول در سازمان راهداری افزود: دو فرم ساده و صورت‌جلسه نیز برای استان‌ها فرستاده شد تا اقدامات انجام‌شده را در آن ذکر کنند و با تصویر به امضای سه مدیر استانی شامل فرمانده پلیس‌راه، مدیرکل راهداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان برسد.

به گفته وی، با اتمامِ‌حجت رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش از بهمن‌ماه سال ۹۵، کار آشکارسازی نقاط پر تصادف در استان‌ها انجام شد.

اکبری ادامه داد: اقدام بعدی، واگذاری این نقاط طبق شرح خدمات ۴۰ صفحه‌ای مورد تصویب سازمان برنامه و بودجه به مشاور بود که باید طبق دستور‌العمل، توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام می‌شد، اما چون بحث ادغام بخش راهداری در ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان‌ها مطرح بود،موضوع از طريق سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده­اي دنبال شد و شرح خدمات مذكور از سوی سازمان با صرف بیش از صدها ساعت کار مطالعاتی، به‌صورت چکیده در قالب یک چک‌لیست تفصيلي همراه با راهکارها و کروکی در يك فرمت مشخص تعيين و به مهندسین مشاور واگذار شد.

به گفته مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری از شهریور پارسال موضوع نقاط پرتصادف در دستور کار مطالعه و قرارگرفته است و پس از درجه‌بندی استان‌ها بر اساس میزان فاصله یعنی نزدیک و یا دور بودن آن‌ها نسبت به یکدیگر،قراردادهاي مطالعاتي با مهندسان مشاورمنعقد شد.

اکبری با بیان اینکه «مطالعه و تهيه طرح ایمن‌سازی ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف به ۱۴ شرکت مهندسی مشاور واگذار شد» گفت:برای مطالعه ۲.۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است و ۱۴ قرارداد منعقد شد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی  ۴ روزه برای شرکت‌های مهندسین مشاور برگزیده بیان داشت: از بین مهندسان مشاور فعال در حوزه راه و ترابري، بهترین مشاوران حوزه ایمنی انتخاب شدند و در این کارگاه‌ها، تمام نکات لازم را ریزبه‌ریز بازگو کردیم تا پس از امضا قرارداد،‌ کار خود را شروع کنند.

وی با اشاره به نحوه تأمین اعتبار طرح رفع نقاط پر تصادف ابراز داشت: وزیر راه و شهرسازی با رئیس‌جمهوری در این خصوص مکاتبه کرده تا اعتبار لازم برای رفع نقاط پرحادثه تأمین شود، همچنین ما در سازمان راهداری با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومان جهت رفع کامل این نقاط مکاتبه کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برنامه‌های سال ۹۶ سازمان راهداری در قبال رفع نقاط پر تصادف  خاطرنشان کرد: ۲۰۰ نقطه نیمه‌کاره از قبل وجود دارد و ۵۰۰ نقطه جديد از فهرست ۱۵۸۵ نقطه برای اصلاح در برنامه امسال قرار خواهد گرفت به‌طوری‌که پس از اتمام بررسی توسط مهندسان مشاور، پروژه‌ها به‌سرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد.

وی در پايان بابیان اینکه «۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوبی است که برای اجرای این طرح داده‌شده است» خاطرنشان کرد: کلیه اطلاعات مستخرج از شناسنامه تمام ۳ هزار نقطه داراي تصادف، به لحاظ آماري تجزیه‌وتحلیل شده است و عصاره يافته­ هايی که در این داده‌ها وجود داشت هم‌اکنون استخراج‌شده كه در قالب گزارش تحليلي دیگری می‌تواند ارائه شود و مورداستفاده قرار گيرد.

نظر شما